Результати соціологічного дослідження громадської думки мешканців Херсонської міської громади.
Методологія: онлайн-опитування за інтерактивною структурованою анкетою, посилання на яку відправлялося потенційним респондентам із бази даних (дослідницької онлайнпанелі Херсонської громади). Вибірка сформована на основі демографічних показників станом на 1 січня 2022 року. За таких показників похибка дослідження не перевищує 5% з вірогідністю 0.95. У вибірці представлені як херсонці, які зараз знаходяться в громаді, так і ті, хто виїхав з Херсона після 24.02.2022 і перебуває зараз в інших областях України або за кордоном. Офіційні дані щодо міграцій херсонців наразі відсутні, тому немає можливості оцінити представленість у вибірці респондентів за цією ознакою, проте існують підстави вважати, що співвідношення у вибірці респондентів, які залишились в громаді є більшим, ніж у реальності, що може впливати на результати дослідження.
Мета дослідження: вивчення думки херсонців стосовно залучення громадян до процесу прийняття рішень у громаді та застосування інструментів прямої демократії.
Обсяг вибірки: 404 респонденти. Терміни проведення польового етапу: з 16 по 28 лютого 2024 року.
Замовник дослідження: Фонд громади міста Херсон «Захист».
Виконавці дослідження: Олег Сінаюк (ТОВ Нью Імідж Маркетинг Груп, директор), Микола Гоманюк (Херсонське обласне відділення Соціологічної асоціації України, голова), Ігор Даниленко (ТОВ Нью Імідж Маркетинг Груп, аналітик).
Ключові результати
1.Загалом херсонці позитивно ставляться до залучення громадян до процесу прийняття рішень у громаді. На думку більш ніж половини опитаних (52%), більшість рішень у громаді має прийматися за участю громадян. Проте в умовах воєнного стану участь містян у прийняття рішень в громаді має бути не такою широкою, як у мирний час. В умовах війни більшість рішень у громаді має прийматися за участю громадян вже на думку 41% опитаних.
2.Щодо того, хто саме має залучатися до прийняття рішень в громаді, то найбільш розповсюдженою була відповідь, що всі, хто має херсонську реєстрацію незалежно від місця перебування (37%), у тому числі ВПО (62%). Хоча помітна частина й тих, хто вважає, що ті, хто виїхав з громади або люди без херсонської реєстрації, можуть і не залучатися до процесу прийняття рішень в громаді.
3.Більшість опитаних має або чітке, або певне, але ще не сформоване уявлення, що таке «пряма демократія» (85% у сумі), і про найбільш розповсюджені її механізми та заходи. Серед найбільш популярних заходів виявилися опитування (62%), громадські слухання і публічні консультації (62%) та петиції (55%). Проте в умовах війни найбільш доречними вважаються опитування (64%) та петиції (61%).
4.Більше половини респондентів мали дослід участі в пасивних (дистанційних) заходах прямої демократії, тобто в опитуваннях та електронних петиціях як до початку повномасштабного вторгнення, так і після нього. Проте в активних заходах прямої демократії, таких як громадські слухання, брали участь лише 10% опитаних до повномасштабного вторгнення і 2% – після 24.02.2022.
5.Досить активною виявилася участь херсонців у петиціях, проте більше в якості підписантів. Після початку повномасштабного вторгнення 75% респондентів брали в них участь. Знову-таки з них лише 1% були ініціаторами створення петицій, а решта – підписантами.
6.Найбільш розповсюдженим приводом для створення петицій було порушення питання щодо присвоєння звання Герой України учасникам бойових дій (73%). Також значна частка учасників петицій обговорювалася різні топонімічні ініціативи: перейменування вулиць та населених пунктів.
7.Найбільш важливими темами для обговорення у мирний час виявилася тема розробки стратегії розвитку міста (67%), а під час війни – розподіл бюджету (66%).
8.Попри війну результати заходів прямої демократії мають оприлюднюватися – так вважає 83% опитаних.
Повний текст дослідження можете завантажити українською або англійською.
Дослідження проведено БО «Фонд громади міста Херсон «Захист» в рамках Програми сприяння громадській активності «Долучайся!», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та здійснюється Pact в Україні. Зміст продукту є винятковою відповідальністю Pact та його партнерів i не обов’язково відображає погляди Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) або уряду США.
Відтворення та використання будь-якої частини цього продукту в будь-якому форматі, включаючи графічний, електронний, копіювання або використання будь-яким іншим способом з обов’язковим посиланням на джерело.