05 червня 2025
05 січня 2025 року набрав чинності Закон №3999-IX. Його основна мета – забезпечити соціальний захист, психологічну, правову, освітню, медичну та фінансову підтримку дітям, які постраждали внаслідок збройної агресії Російської Федерації (РФ) проти України. Закон №3999-IX також встановлює єдині правові стандарти та створює механізм обліку і моніторингу таких дітей.
Основні положення Закону №3999-IX:
- Хто вважається дитиною*, яка постраждала внаслідок збройної агресії РФ?
Громадяни України; іноземці, які перебувають (перебували) в Україні на законних підставах; особи без громадянства, які перебувають (перебували) в Україні на законних підставах:
- яким внаслідок збройної агресії РФ проти України завдано шкоду здоров’ю (поранення, контузії, каліцтво, інших тілесних ушкоджень, інші ушкодження здоров’я; травмування (шкоди) до народження);
- які внаслідок збройної агресії РФ проти України зазнали фізичного, сексуального або психологічного насильства;
- які внаслідок збройної агресії РФ проти України були викрадені, примусово переміщені; депортовані; зазнали внутрішньо переміщення чи переміщення за кордон; вимушено залишили місце проживання/перебування для уникнення негативних наслідків агресії;
- які внаслідок збройної агресії РФ проти України залучалися до участі у військових формуваннях, незаконно утримувалася, у тому числі в полоні, в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), перебували на територіях де ведуться або велися бойові дії або на тимчасово окупованій території;
- які внаслідок збройної агресії РФ проти України втратили батьків (одного з батьків), опікунів чи піклувальників, були позбавлені батьківського піклування внаслідок агресії.
*Зверніть увагу! Відповідно до Закону України “Про охорону дитинства” дитина – це особа віком до 18 років (повноліття), якщо згідно з законом, застосовуваним до неї, вона не набуває прав повнолітньої раніше. Наприклад, частиною 2 статті 34 Цивільного кодексу України визначено, що у разі реєстрації шлюбу фізичної особи, яка не досягла повноліття, вона набуває повної цивільної дієздатності. Повна цивільна дієздатність може бути надана фізичній особі, яка досягла шістнадцяти років і працює за трудовим договором, а також неповнолітній особі, яка записана матір’ю або батьком дитини. Повна цивільна дієздатність може бути надана фізичній особі, яка досягла шістнадцяти років і яка бажає займатися підприємницькою діяльністю.
Соціальна підтримка постраждалим дітям базується не на загальних підходах, а на індивідуальному оцінюванні кожного випадку. Це означає, що всі форми допомоги — фінансова, медична, освітня, психологічна — призначаються залежно від конкретних обставин життя та шкоди, завданої дитині. Оцінювання потреб — ключовий етап. Перед початком надання підтримки проводиться фахова оцінка потреб дитини, яку організовують соціальні працівники спільно з іншими службами. Враховуються такі фактори:
- види отриманих ушкоджень або травм;
- психологічний стан;
- потреби у навчанні, медичному супроводі;
- соціальне становище (втрата батьків, переселення, тощо).
Це оцінювання є основою для формування індивідуального плану підтримки, який діє до моменту повного задоволення потреб дитини. Відповідно до Закону №3999-IX Уряд має:
- визначити процедуру та строки проведення оцінювання;
- затвердити порядок встановлення зв’язку інвалідності з отриманими травмами;
- включити положення про захист постраждалих дітей у загальнодержавні програми.
2. Які конкретні заходи соціального захисту та підтримки дітей передбачені?
- надання компенсації за шкоду життю та здоров’ю;
- надання невідкладної проміжної компенсації за шкоду життю та здоров’ю;
- надання соціальних послуг відповідно до оцінювання потреб дитини/сім’ї у соціальних послугах згідно із Законом України “Про соціальні послуги”;
- здійснення соціальної роботи відповідно до Закону України “Про соціальну роботу з сім’ями, дітьми та молоддю”;
- надання медичної допомоги, реабілітаційної допомоги та забезпечення допоміжними засобами реабілітації відповідно до індивідуального реабілітаційного плану, що здійснюються в закладах охорони здоров’я відповідно до вимог законів України “Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення” та “Про реабілітацію у сфері охорони здоров’я”, забезпечення допоміжними засобами реабілітації і медичними виробами відповідно до вимог Закону України “Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні”;
- надання психологічної допомоги, психолого-педагогічних, корекційних послуг та соціально-психологічної реабілітації відповідно до законів України “Про соціальну роботу з сім’ями, дітьми та молоддю”, “Про охорону дитинства”, “Про освіту”;
- надання психіатричної допомоги на підставах та в порядку, встановлених Законом України “Про психіатричну допомогу”;
- надання послуг з оздоровлення та відпочинку відповідно до Закону України “Про оздоровлення та відпочинок дітей”;
- створення безпечного освітнього середовища, організацію здобуття освіти, освітнього процесу, забезпечення державних гарантій, визначених законами України “Про освіту”, “Про професійну (професійно-технічну) освіту”, “Про дошкільну освіту”, “Про вищу освіту”;
- надання державної цільової підтримки для здобуття професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти для дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, та дітей з інвалідністю відповідно до законодавства;
- матеріальне та соціально-побутове забезпечення дітей з інвалідністю відповідно до законодавства;
- надання одноразової компенсації та щорічної допомоги на оздоровлення дітям з інвалідністю, постраждалим внаслідок дії вибухонебезпечних предметів;
- надання державної соціальної допомоги дітям з інвалідністю, в тому числі дітям з інвалідністю, яка пов’язана з пораненням чи іншим ушкодженням здоров’я від вибухонебезпечних предметів, відповідно до Закону України “Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю”;
- забезпечення безперешкодного доступу до різних сфер життєдіяльності шляхом дотримання будівельних норм для пристосування житлового і оточуючого середовища до потреб дітей з інвалідністю з урахуванням індивідуальних особливостей функціонального обмеження і специфіки нозологій;
- право на здобуття освіти за індивідуальною навчальною програмою, яка узгоджується з індивідуальною програмою реабілітації дитини з інвалідністю або особи з інвалідністю з дитинства, що розроблена на основі індивідуального реабілітаційного плану;
- надання допомоги у поверненні дитини в Україну;
- вжиття заходів для возз’єднання дитини з її сім’єю;
- встановлення опіки (піклування) з метою захисту інтересів малолітніх і неповнолітніх дітей та забезпечення їхніх особистих немайнових і майнових прав та інтересів;
- забезпечення права дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, на усиновлення або влаштування на виховання в сім’ї громадян України (під опіку чи піклування, у прийомні сім’ї, дитячі будинки сімейного типу) або малі групові будинки, або за неможливості влаштування у сімейні форми виховання – до інших дитячих закладів;
- недопущення примусового переміщення, вивезення та неповернення дітей з-за кордону, їх викрадення, торгівлі дітьми;
- розшук батьків або інших законних представників дітей, розлучених із сім’єю;
- тимчасове влаштування дітей, які залишилися без батьківського піклування від примусового переміщення, вивезення, депортації або неповернення з-за кордону, викрадення, торгівлі дітьми, у дитячі будинки сімейного типу, прийомні сім’ї, сім’ї патронатних вихователів, сім’ї опікунів чи піклувальників, встановлення опіки чи піклування над такими дітьми, у разі неможливості – тимчасове влаштування до інших дитячих закладів;
- надання одноразової матеріальної допомоги дитині, яку визнано такою, яка постраждала від торгівлі дітьми, відповідно до Закону України “Про протидію торгівлі людьми”;
- забезпечення харчуванням у порядку та на умовах, передбачених чинним законодавством;
- надання допомоги у разі встановлення опіки чи піклування, допомоги на дітей, хворих на тяжкі психічні розлади, яким не встановлено інвалідність, відповідно до Закону України “Про державну допомогу сім’ям з дітьми”;
- виплата пенсії у зв’язку з втратою годувальника, державної соціальної допомоги особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю відповідно до законодавства;
- житлове забезпечення дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, відповідно до законодавства;
- консультування з питань прав неповнолітніх у трудових правовідносинах та гарантій у сфері зайнятості;
- надання правничої допомоги, що гарантується державою та повністю або частково надається за рахунок коштів Державного бюджету України, місцевих бюджетів та інших джерел на підставах та в порядку, встановлених Законом України “Про безоплатну правничу допомогу”;
- надання матеріальної підтримки та інших пільг, передбачених законодавством.
3. Надання компенсації за шкоду життю та здоров’ю: як працюватиме механізм?
Грошові кошти перераховуються на банківський рахунок законного представника дитини. Такий рахунок відкривається окремо та ведеться згідно з правилами, які встановлює Національний банк України. Грошові суми, що надходять на цей спеціальний рахунок, не можуть бути арештовані або вилучені — вони повністю захищені законом. Сума виплати — індивідуальна. Кожен випадок оцінюється окремо — розмір компенсації залежить від конкретних обставин шкоди, завданої життю або здоров’ю дитини. Детальний порядок виплат, а також умови їх припинення має визначити Уряд. Право на отримання такої компенсації виникає з моменту, коли буде отримано репарації від РФ — відповідно до міжнародних норм.
4. Надання невідкладної проміжної компенсації за шкоду життю та здоров’ю.
Для постраждалих дітей передбачено надання не лише основної компенсації, але й невідкладної проміжної грошової допомоги. Цей вид допомоги перераховується на банківський рахунок законного представника постраждалої дитини. Її мета — запобігти ускладненням або посиленню вже завданої шкоди, зокрема — забезпечити доступ до термінового лікування, медикаментів, реабілітаційних послуг чи елементарних умов життя. Джерелами цієї компенсації можуть бути в тому числі кошти міжнародних організації. Отримання цієї невідкладної виплати не скасовує права на основну компенсацію. Порядок призначення і здійснення компенсації має встановити Уряд.
Нормативно-правове регулювання:
Закон України від 08 жовтня 2024 року №3999-IX “Про соціальний захист та підтримку дітей, які постраждали внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України, та внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо впорядкування надання соціальних послуг та виплат”