03 червня 2025
Автор: Громадський холдинг “Група впливу”
11 квітня 2025 року Уряд затвердив постанову №422, яка передбачає зміни до постанови №1225 щодо надання субсидій на оплату повної або часткової вартості оренди житла, а також компенсацій податкових витрат для орендодавців. Документ набув чинності 15 квітня. Нововведення направлені удосконалення процесу реалізації проєкту, започаткованого з 29 січня 2025 року.
Що ж змінилося в порядку надання субсидій і на що звернути увагу?
- термін дії субсидії подовжено. За умови відповідності умовам на субсидію, її виплата внутрішньо переміщеним особам (ВПО) автоматично продовжується кожні шість місяців без необхідності повторного звернення. Перевірку відповідності здійснює Пенсійний фонд України (ПФУ), використовуючи інформацію з державних реєстрів.
- оптимізовано методику розрахунку обов’язкового платежу. Субсидія надається родинам ВПО, у яких витрати на оренду житла в межах соціальних норм перевищують 20% середнього місячного сукупного доходу домогосподарства.
- оновлено середню споживчу ціну оренди житла згідно з даними Держстату за поточний рік, що дає змогу враховувати актуальні ціни під час визначення розміру субсидії та сприятиме збільшенню її розміру. Показник середньої вартості найму (оренди) однокімнатної квартири загальною площею 35,22 кв. метра, визначено на рівні 208,00 гривень.
- розширено перелік допустимих об’єктів оренди. Відтепер субсидію можна отримати також на оренду частини житлового приміщення, зокрема окремої кімнати.
- впроваджено гнучкий підхід до форми договору. Для отримання субсидії сторони можуть укладати не лише примірний договір, затверджений постановою №1225, а й використовувати власний варіант договору. Головне, щоб він містив усю обов’язкову інформацію: дані про орендаря та орендодавця, їхні права й обов’язки, адресу житлового приміщення, підтвердження права власності або користування, стан житла, суму та порядок сплати орендної плати і комунальних послуг.
- розширено коло орендодавців. ВПО мають можливість орендувати житло не лише у фізичних осіб чи фізичних осіб-підприємців (ФОП), а й у юридичних осіб, що підвищує доступність житлових варіантів у межах проєкту.
- запроваджено право на добровільну відмову від компенсації. Власники житла можуть подати заяву про відмову від компенсації податкових витрат, пов’язаних із наданням житла ВПО в оренду. Це забезпечує гнучкість у прийнятті рішень з боку орендодавців.
- орендодавцю надано право звертатися за призначення субсидії на оренду житла без участі орендодавця в окремих випадках. Така умова діє, якщо є укладений договір з юридичною особою або якщо орендодавець — фізична особа чи ФОП відмовилися від компенсації податкових витрат, зазначивши про це в заяві про надання субсидії.
- спрощено процедуру відмови від допомоги на проживання при призначенні субсидії та передбачено можливість її відновлення після припинення субсидії. Особа, яка вже отримує допомогу на проживання і водночас отримала субсидію на оренду житла, має подати письмову або електронну згоду на припинення виплати допомоги на проживання на період отримання субсидії. Це потрібно зробити протягом 14 робочих днів з моменту повідомлення від Пенсійного фонду України. У разі припинення виплат субсидії на оренду житла, ВПО можуть подати заяву на поновлення отримання допомоги на проживання.
Хто має право на субсидію?
- ВПО (домогосподарства), які перемістилися (повторно перемістилися) з територій, включених до переліку Мінрозвитку, для яких не визначено дати завершення бойових дій (припинення можливості бойових дій) або тимчасової окупації, і не мають власного житла загальною площею більше ніж 13,65 кв. метра на кожну особу;
- ВПО (домогосподарства), в яких житло, незалежно від розміру загальної площі, знищено або пошкоджено (до ступеня, непридатного для проживання) і:
- або відомості про таке житло внесено до Реєстру пошкодженого та знищеного майна;
- або щодо такого житла складений акт комісійного обстеження об’єкта відповідно до постанови Уряду № 473;
- та/або складений звіт з технічного обстеження відповідно до постанови Уряду № 473.
Домогосподарство – це сукупність осіб, що спільно проживають в одному житловому приміщенні за тою ж самою адресою та пов’язані спільним побутом. Склад домогосподарства визначається на дату подання заяви. Домогосподарство також може складатися лише з однієї особи. До складу домогосподарства можуть входити кілька окремих сімей. Склад домогосподарства може бути перевірений Нацсоцслужбою та її територіальним органом на підставі інформації від ПФУ про можливе непроживання орендаря за адресою.
До складу домогосподарства включаються всі особи, які проживають в одному орендованому житлі з ВПО, який звертається за субсидією, зокрема:
- Родинні зв’язки та спільний побут:
- чоловік/дружина;
- діти (пасинок, падчерка, прийомні діти, діти, які виховуються батьками-вихователями в дитячих будинках сімейного типу, усиновлені діти, діти, над якими встановлено опіку або піклування), в тому числі діти, які навчаються за денною або дуальною формою до досягнення ними 23-річного віку і не мають власних сімей та повнолітні діти, які не перебувають у шлюбі;
- діти з інвалідністю після досягнення ними 18-річного віку до визнання їх особами з інвалідністю з дитинства I та II групи;
- особи з інвалідністю з дитинства I або II групи чи з інвалідністю I групи, які проживають із батьками;
- непрацездатні батьки чоловіка або дружини, які проживають разом з ними і перебувають на їхньому утриманні.
- Спільний побут:
- особа, яка проживає з одинокою особою з інвалідністю I групи та здійснює догляд за нею;
- чоловік та жінка, які проживають як одна сім’я без офіційного шлюбу;
- особи, які встановили у судовому порядку факт проживання однією сім’єю;
До складу домогосподарства не включаються:
- особи, які перебувають на повному державному утриманні;
- особи, що навчаються понад три місяці і проживають в гуртожитку — студенти денної форми навчання у закладах загальної середньої, професійно-технічної, фахової передвищої або вищої освіти;
- особи, які не проживають разом із ВПО, який звертається за субсидією через:
- перебування за кордоном.
- зникнення безвісти.
- депортацію за межі України.
- перебування в полоні.
- проходження військової служби понад 30 днів на момент призначення субсидії.
Хто має право на компенсацію податкових витрат (податку на доходи фізичних осіб (ПДФО), єдиного податку (ЄП), військового збору (ВЗ)?
Власники житла: фізичні особи та ФОП, що здійснюють відповідну діяльність та не є родичами орендаря першого ступеня споріднення.
ФОП на єдиному податку 1-ї групи може здавати житло в оренду як фізична особа.
ФОПи на єдиному податку 2-ї та 3-ї груп можуть здавати житло, якщо мають КВЕД 68.20 “Надання в оренду й експлуатацію нерухомого майна”.
Юридичні особи можуть здавати житло в оренду, проте не отримуватимуть компенсацію.
Перелік документів, які подаються для отримання субсидії та компенсації:
- або заява про надання субсидії та компенсації за формою відповідно до Додатку №2 постанови №1225 або заява про надання субсидії (оренда в юридичної особи) за формою відповідно до Додатку №5;
- або договір найму (оренди) за примірною формою відповідно до Додатку №1 постанови №1225 або інший договір оренди, укладений раніше, що обов’язково містить інформацію про орендодавця та орендаря, їх права та обов’язки, а також обов’язкові відомості, такі як:
- категорія орендодавця (ФО, ЮО, ФОП);
- адреса та загальна площа приміщення;
- реєстраційний номер приміщення в Державному реєстрі нерухомого майна (за наявності);
- підстава права власності та гарантії приміщення (відсутність спорів, арештів, стан придатний для проживання, вимоги санітарної та протипожежної безпеки;
- щомісячна плата за приміщення;
- порядок здійснення розрахунків.
- копії документів, що підтверджують повноваження законного представника (у разі потреби), прав розпорядження житлом;
- інші документи, які підтверджують обставини, які мають значення для призначення субсидії.
Стосовно інших документів, які підтверджують обставини, що мають значення для призначення субсидії, то такі документи надаються у разі потреби за запитом ПФУ. Відповідно до постанови №1225 запит може стосуватися складу домогосподарства або обставин за яких субсидія не призначається (не виплачується) або її виплата припиняється.
Куди звертатися за оформленням субсидії та компенсації?
- Онлайн – через портал електронних послуг ПФУ або мобільний додаток (з використанням електронного підпису, він має бути і у орендаря, і у орендодавця). Заява та договір підписуються в електронному вигляді. Для отримання/не отримання компенсації проставляється відмітка в заяві.
- Офлайн – у найближчому сервісному центрі ПФУ або центрі надання адміністративних послуг (ЦНАП):
- або одночасно орендар та орендодавець, якщо орендодавець звертається за отриманням компенсації;
- або тільки орендар, якщо орендодавець не планує отримувати компенсацію або орендодавець – юридична особа.
Як визначатиметься розмір субсидії?
Сума субсидії розраховуватиметься індивідуально з урахуванням:
- доходів (домогосподарства) родини,
- кількості її членів,
- вартості оренди житла у регіоні.
Орієнтовний розмір субсидії на оренду можна розрахувати самостійно. Скористайтеся сервісом калькулятор субсидії. Введіть коротку інформацію про свою родину:
- кількість членів домогосподарства;
- тип населеного пункту (обрати із запропонованих варіантів);
- область, у якій винаймаєте чи плануєте винаймати житло;
- вартість оренди обраного житла.
Потім натискаєте «Розрахувати субсидію» – і отримуєте орієнтовний розмір допомоги та суму, яку необхідно буде сплачувати самостійно.
Як визначатиметься розмір компенсації податкових витрат?
ПДФО, ЄП і ВЗ підлягають сплаті з доходу від оренди.
Компенсація нараховується за кожен місяць, коли була здійснена виплата субсидії.
Для кожного власника житла, який поставив у заяві позначку про згоду на отримання компенсації податків, компенсація розраховується індивідуально, з урахуванням:
- обраної системи оподаткування;
- вартості оренди, враховуючи соціальні нормативи та регіональні відмінності цін.
Для фізичних осіб, ФОПів на загальній системі оподаткування на основі граничної вартості оренди житла із застосуванням ставки ПДФО (18 %), ВЗ (5 %).
Для ФОПів на ЄП 2-ї групи розрахунок компенсації проводиться з урахуванням ставки ЄП (не більше 20 % мінімальної заробітної плати (МЗП)), ВЗ (10 % МЗП).
Для ФОПів на ЄП 3-ї групи розрахунок компенсації проводиться з урахуванням ставки ЄП (3 % з податком на додану вартість (ПДВ) чи 5 % без ПДВ), ВЗ (1 %).