Нещодавно у медіа просторі з’явилася заява міністра внутрішніх справ Ігоря Клименко, в якій він «анонсував» впровадження покарання для чоловіків призовного віку, які незаконно виїхали з України від час дії воєнного стану. Він, зокрема, зазначив, що «таких осіб чекає покарання після повернення: буде закон». І додав, що «це буде спільна
ініціатива парламенту та уряду».
Ця тема вже кілька разів підіймалася в новинах, але жодних законодавчих ініціатив так і не було впроваджено. При цьому, Міністр не конкретизує, у який спосіб та яке саме покарання чекає таких чоловіків після повернення.
Наразі існує адміністративна відповідальність за незаконний перетин кордону, яка закріплена у ст. 204-1 КУпАП. Зокрема, вона передбачає наступне:
Перетинання або спроба перетинання державного кордону України будь-яким способом поза пунктами пропуску через державний кордон України або в пунктах пропуску через державний кордон України без відповідних документів або з використанням підробленого документа чи таких, що містять недостовірні відомості про особу, чи без дозволу відповідних органів влади – тягнуть за собою накладення штрафу від двохсот (3400 грн.) до п’ятисот (8500 грн.) неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або адміністративний арешт на строк до п’ятнадцяти діб, з конфіскацією знарядь і засобів вчинення правопорушення.
Ті самі дії, вчинені групою осіб або особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за одне з порушень, передбачених частиною першою цієї статті, – тягнуть за собою накладення штрафу від п’ятисот (8500 грн.) до восьмисот (13600 грн.) неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або адміністративний арешт на строк від десяти до п’ятнадцяти діб, з конфіскацією знарядь і засобів вчинення правопорушення.
Чинність цієї статті не поширюється на випадки повернення в Україну без встановлених документів громадян України, які стали жертвами злочинів, пов’язаних з торгівлею людьми, а також на випадки прибуття в Україну іноземців чи осіб без громадянства з наміром отримати притулок чи бути визнаними в Україні біженцями або особами, які потребують додаткового захисту, якщо вони звернулися із заявою про надання притулку чи заявою про визнання біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту, відповідно до Закону України “Про біженців та осіб, які потребують додаткового або тимчасового захисту” .
Як бачимо, з 24.02.22 ця норма не зазнала жодних змін.
Як слідує із останньої судової практики до відповідальності за таке правопорушення прятгають осіб, які намагалися чи перетинали кордон з Румунію, Молдовою, Польщею. Іноді це виявляється прикордонниками під час повернення
чоловіків з-за кордону через державні пункту пропуску громадян.
Однак, жодного випадку притягнення до відповідальності чоловіків, які перетнули кордон з РФ через АР Крим, автором не виявлено. Більше того, самі чоловіки, які перетинали кордон у такий спосіб і поверталися в Україну свідчили, що жодним чином державої не переслідувалися і до відповідальності не притягалися.
Особи, які перетнули або спробували перетнути кордон з підробними документами несуть кримінальну відповідальність за ст. 358 КК України. І таких випадків доволі багато.
Згідно ст.9 Закону України Про Державний кордон України перетинання державного кордону України здійснюється на шляхах сполучення через державний кордон з додержанням встановленого порядку. Залізничне, автомобільне, морське, річкове, поромне, повітряне та пішохідне сполучення через державний кордон України здійснюється в пунктах пропуску, що встановлюються Кабінетом Міністрів України відповідно до законодавства і міжнародних договорів України, а також поза пунктами пропуску через державний кордон України у випадках, визначених законодавством.
Пункт пропуску через державний кордон України – це спеціально виділена територія на залізничних та автомобільних станціях, у морських і річкових портах, аеропортах (аеродромах) з комплексом будівель, споруд і технічних засобів, де здійснюються прикордонний, митний та інші види контролю і пропуск через державний
кордон осіб, транспортних засобів, вантажів та іншого майна.
Згідно п. 6 ч.1 ст.8 Закону України Про правовий режим воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях, де введено воєнний стан, військове командування разом із військовими адміністраціями (у разі їх утворення) можуть самостійно або із залученням органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування запроваджувати та здійснювати в межах тимчасових обмежень конституційних прав і свобод людини і громадянина, а також прав і законних інтересів юридичних осіб, передбачених указом Президента України про введення воєнного стану, такі заходи правового режиму воєнного стану, як встановлювати у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, особливий режим в`їзду і виїзду, обмежувати свободу пересування громадян, іноземців та осіб без громадянства, а також рух транспортних засобів.
Тобто, на думку Міністра, особи, які перетнули кордон поза пунктами пропуску, мають нести якусь окрему відповідальність.
Однак, особу не може бути притягнуто до відповідальності за вчинення дій, які на момент їх вчинення не вважалися порушенням відповідно до законодавства. Таким чином, особа, яка незаконно перетнула кордон може нести тільки відповідальність, визначену ст. 204-1 КУпАП на момент вчинення такого правопорушення.
В Україні закон не має зворотної сили. Новий закон не може застосовуватися до подій, які сталися до його прийняття. Це означає, що новий закон, який змінює правові наслідки подій, зазвичай застосовується тільки до подій, які відбуваються після його прийняття (Стаття 58 Конституції – Ніхто не може відповідати за діяння, які на час їх вчинення не визнавалися законом як правопорушення).
Таким чином, якщо закон був змінений або новий закон був прийнятий, він не буде поширюватися на події, що відбулися до його прийняття. Цей принцип допомагає забезпечити справедливість і передбачуваність у правовій системі.
Тому в розрізі положень Конституції Україні анонсована Міністром окрема відповідальність для таких чоловіків зовсім не вкладається в чинне законодавство і принципи дії закону в часі.
Адвокат Дмитро Ігнатов