Створення Музею спротиву та окупації в Херсоні (UA)

30 Липня 2024

Звіт за результатами соціологічного онлайн-дослідження.

Методологія: онлайн-опитування за інтерактивною структурованою анкетою, посилання на яку відправлялося потенційним респондентам із бази даних (дослідницької онлайн-панелі Херсонської громади). Вибірка сформована на основі демографічних показників станом на 1 січня 2022 року. За таких показників похибка дослідження не перевищує 5% з вірогідністю 0.95. У вибірці представлені як херсонці, які зараз знаходяться в громаді, так і ті, хто виїхав з Херсона після 24.02.2022 і перебуває зараз в інших областях України або за кордоном. Офіційні дані щодо міграцій херсонців наразі відсутні, тому немає можливості оцінити представленість у вибірці респондентів за цією ознакою, проте існують підстави вважати, що співвідношення у вибірці респондентів, які залишились в громаді є більшим, ніж у реальності, що може впливати на результати дослідження.

Мета дослідження: зʼясувати ставлення херсонців до питання створення нового музею, присвяченого періоду окупації та визволення міста.

Обсяг вибірки: 400 респондентів.

Терміни проведення польового етапу: з 8 по 30 червня 2024 року.

Замовник дослідження: Фонд громади міста Херсон «Захист».

Виконавці дослідження: Олег Сінаюк (ТОВ Нью Імідж Маркетинг Груп, директор); Микола Гоманюк (Херсонське обласне відділення Соціологічної асоціації України, голова); Ігор Даниленко (ТОВ Нью Імідж Маркетинг Груп, аналітик).

Ключові результати

1.Більшість опитаних херсонців (91%) підтримує ідею створення музею, який був би присвячений подіям 2022 року. Три найбільш популярні теми, які, на думку респондентів, повинні бути представлені там, це громадський спротив херсонців (76%), визволення Херсона (65%) та окупація міста російськими військами (58%).

2.Основними функціями музею мають стати збір свідчень та спогадів (77%), збір музейних експонатів (54%) і організація виставок, вистав та мистецьких заходів (49%).

3.Щодо назви музею, то серед запропонованих назв (у закритому питанні) найбільшу підтримку отримала назва «Музей незламності» (65%), проте на питання «Як ви думаєте, чи варто взагалі використовувати слово «музей» в назві такої установи чи краще взяти іншу назву, наприклад «центр», «історичний простір» тощо?» думки розділилися майже навпіл. 43% вважають, що слово «музей» має бути у назві, а 41% – що краще використовувати інше слово.

4.Більшість херсонців виявилися прихильниками створення такого музею у приміщенні (62%), але п’ята частина (19%) опитаних висловилася в підтримку створення музею під відкритим небом. Судячи з наступного запитання, це мав би бути Бузковий гай – місце бою Херсонської тероборони із загарбниками. Розташований музей має бути у центрі міста – це думка 55% опитаних. 26% – бачать його на Набережній, а 13% – в одному з мікрорайонів.

5.Засновниками музею херсонці бачать передусім Херсонську міську раду (47%), громадські організації (45%), Херсонську обласну раду (38%) та органи державної влади (32%), що говорить про те, що у такому музеї, на думку опитаних, може бути кілька засновників і громадський компонент є важливим. А от (спів-) фінансувати його
мають передусім органи державної влади (51%), Херсонська міська рада (50%) та Херсонська обласна рада (46%).

6.Херсонські акції протесту в 2022 році, на думку херсонців, це найважливіша подія періоду окупації – 76% опитаних бачать матеріали з проукраїнських мітингів у якості експонатів нового музею.

7.Майже половина (41%) херсонців мають (спогади), які можна було би передати в новий музей, а 24% мають предмети, фотографії, відео файли, які можна було би передати в такий музей.

Повний текст дослідження можете завантажити тут або переглянути англійською.

Дослідження проведено БО «Фонд громади міста Херсон «Захист» в рамках Програми сприяння громадській активності «Долучайся!», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та здійснюється Pact в Україні.

Зміст продукту є винятковою відповідальністю Pact та його партнерів i не обов’язково відображає погляди Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) або уряду США.

Відтворення та використання будь-якої частини цього продукту в будь-якому форматі, включаючи графічний, електронний, копіювання або використання будь-яким іншим способом з обов’язковим посиланням на джерело.