Змінюється історія, змінюватися має й символіка? Думки херсонців. Звіт за результатами соціологічного онлайн-дослідження

29 Серпня 2024

Звіт за результатами дослідження онлайн-опитування за інтерактивною структурованою анкетою, посилання на яку відправлялося потенційним респондентам із бази даних (дослідницької онлайн-панелі Херсонської громади).

Мета дослідження: з’ясувати ставлення херсонців до символів міста

Ключові результати:
Переважна більшість опитаних херсонців не вважає, що наразі потрібно змінювати теперішній герб міста
 (59% «ні», 21% «радше ні»). За зміну виступило лише 15% (6% «так», 9% «радше так»). Ті, хто хотіли би змінити герб, бачать такі елементи-символи на ньому: Антонівський міст, кавун, (скіфське) сонце, Дніпро, море/морські символи, степ, символи України, чумаків. Інші ідеї стосувалися спротиву херсонців російській агресії, а ще інші – історії козацтва на півдні України.


Майже однаково респонденти поставилися до питання щодо зміни прапора міста – 56% точно не змінювали би його, 25% – радше ні. 5% відповіли, що прапор варто змінити, а 8% – радше так. Основні пропозиції щодо зміни наступні: прибрати герб з прапору або дату заснування, змінити кольорову гаму (білий колір на жовтий, більш яскраво, теплі фарби тощо), додати інші символи (кавун, пшениця, корабель, символи незламності херсонців).


Ще більш однозначно опитані не змінювали би бренд/логотип міста, яким є «Скіфське сонце». 61% не змінював би взагалі, 21% – радше ні. За зміну загалом лише 9% (4% – так, 5% – радше так). Серед запропонованих елементів-символів були Антонівський міст, Каховська ГЕС, Дніпро, морські символи, символи визволення або військові символи тощо.


Наступне питання про додавання до символіки Херсона звання «місто‐герой України» опитані сприйняли дуже позитивно. Загалом 80% підтримують таку ідею (60% – так, 20% – радше так).

Серед найбільш популярних неофіційних символів міста для херсонців на першому місці кавун (59%), на другому – Антонівський міст (56%), на третьому – якір (22%). Помічається великий розрив у популярності перших двох символів та решти. Серед інших відповідей знаходимо площу Свободи, Бузковий сквер, Чорнобаївський (Херсонський) аеропорт, Каховську ГЕС, елементи природи, такі як кургани чи степ тощо.

Щодо найбільш символічних для Херсона історичних постатей на першому місці – філантроп Джон Говард (43%), на другому – драматург Микола Куліш (37%). У топ-5 також увійшли: художник Олексій Шовкуненко (20%), кошовий отаман Запорозької Січі Кость Гордієнко (18%) та Григорій Потьомкін (17%). Порівняно висока кількість людей, які утруднилися з відповіддю (18%).

Згідно з відповідями, кольори, які найбільше асоціюються з Херсоном – це блакитний (46%), зелений (44%), жовтий (40%), синій (27%), білий (18%) та червоний (16%).

Останнє питання стосувалося виразів чи коротких фраз, які могли би служити слоганом Херсона. Найпопулярнішим стало слово «незламний» у різних формах, за ним «місто-герой», «Херсон – це Україна», «нескорений», «фортеця», «місто незламних/нескорених людей». Також згадувалися звичні символи міста: кавуни, море, моряки, сонце, Дніпро тощо.

Тож, головним висновком дослідження є те, що херсонці загалом схильні зберегти існуючу символіку міста. Єдиним доповненням до якої може бути атрибути відзнаки почесного звання «Місто-герой України» – основи верхівки древка прапора та стрічки почесної відзнаки.
Ознайомитись з повним звітом за результатами дослідження ви можете завантаживши його.

Дослідження проведено БО «Фонд громади міста Херсон «Захист» в рамках Програми сприяння громадській активності «Долучайся!», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та здійснюється Pact в Україні.
Зміст продукту є винятковою відповідальністю Pact та його партнерів i не обов’язково відображає погляди Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) або уряду США.

Відтворення та використання будь-якої частини цього продукту в будь-якому форматі, включаючи графічний, електронний, копіювання або використання будь-яким іншим способом з обов’язковим посиланням на джерело.